Rink Pensioen

Miljoenen Nederlanders krijgen ze in de bus. Ze zijn belangrijk, maar vrijwel niemand leest ze: de paperassen over het pensioen. Een radicaal anders ontworpen pensioenbrief, met korte teksten en veel icoontjes, moet de aandacht wél trekken. 

 

De brief, die alle Nederlanderse pensioendeelnemers uiteindelijk jaarlijks moeten ontvangen, is twee kantjes lang en moet in 5 minuten te lezen zijn. Daarna kent de deelnemer alle belangrijke aspecten van zijn pensioen. Bovendien ziet de brief er zo leuk uit, zegt de Pensioenfederatie, dat mensen hem ook echt wíllen lezen.

Op de brief zijn daartoe alle abstracte pensioenbegrippen vertaald in symbolen: 'onze grootste uitdaging ooit', aldus het verantwoordelijke reclamebureau Everybody Likes Penguins. 'Hoe maak je een begrip als 'aanpassing van het pensioen aan inflatie' duidelijk?' vraagt directeur Hugo van den Hurk. 'We hebben gekozen voor een boodschappenkar. Dat snappen mensen. Dankzij die aanpassing kunnen ze evenveel boodschappen blijven doen.' Op de brief figureren daarnaast onder meer rolstoelen (arbeidsongeschiktheidpensioen) en beursjes met een hap eruit (pensioenverlagingen).

De Pensioenfederatie is ervan overtuigd dat de nieuwe aanpak, getiteld 'Pensioen 1-2-3', gaat werken. 'Het is aangetoond in onderzoek met proefpersonen,' zegt directeur Gerard Riemen. 'Door de icoontjes gaan mensen langer kijken. En dan nemen ze ook meer tijd om te lezen.' Volgens het reclamebureau 'duiken mensen echt in de nieuwe brief'. 'Ze bekijken hem van voren en achteren,' zegt Van den Hurk.